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유치원 교육과정의 통합적 운영은 유아의 전인적 발달과 효율적 학습을 위하여 유아의 경험과 흥미를 교육내용과 통합하고 교과목들 재조직하여 특정한 주제를 중심으로 구성되어 진다. 이를 위해 유치원 교육과정은 지역 및 단위 유치원 수준에서 구성, 개발되어지는 것이 필요하며 의사결정의 주도권과 재량권이 현장의 교사들에게 이양되어야 할 것을 강조하고 있다. 본 연구는 유치원 교육과정의 통합적 운영 시 교사에게 영향을 미치는 요인을 조사하기 위한 것이다. 유치원 교사 215명을 대상으로 자료를 수집한 후, 평균과 표준편차, 일원변량분석, Scheffe의 사후 검증을 하였다. 연구 결과는 유치원 교육과정의 통합적 운영 시 기관 내 차원, 교육적 - 국가적 차원 순으로 영향을 미치고 있었으며, 저해 요인으로는 시설 및 운영, 교사의 열의부족이나 전문지식의 부족과 같은 교사자신의 문제가 높게 나타났다. 수업 계획과 운영 실태는 설립유형과 학력, 교사경력, 학급크기에 따라 부분적으로 의미 있는 차이가 나타났다.


The present study investigated (a) factors affecting teachers' decision-making and obstructive factors, and (b) teaching plans and management toward utilizing integrated curriculum in early childhood education. The subjects of the study consisted of 215 teachers of public and private early child education institutes. Two scales used in the study were (a) Scale for assessing factors affecting decision-making and obstructive factors in utilizing integrated curriculum, and (b) Scale for assessing plans and application in early childhood education for integrated curriculum developed by the researcher. The ratings on the scales among groups of participants classified by years of teaching experiences were compared using analysis of variance. The results indicated that (a) within-institute and educational-national factors, and (b) facility and management, lack of enthusiasm and professional knowledge, and teachers themselves were identified as factors affecting teachers decision making and obstructive factors for utilizing integrated curriculum in early child education, respectively. The implications from the results were further discussed.