초록 close

본 연구에서는 학습 양식의 구성요소와 학습유형을 개념적 준거에 따라 추출하여 정의적 학습양식의 개념적 모형을 정립하는 것을 목적으로 하였다. 본 연구를 통해 도출되는 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 정의적 학습양식의 구성요소는 정의적 학습자 특성 중 교수학습과 관련성, 학습방법적 성향, 대립되는 학습유형 결정성, 안정적 경향성의 개념적 준거를 통해 도출된다. 도출된 구성요소는 교수자 혹은 학습자와의 ‘상호작용 태도’, ‘정보 수용 태도’, ‘교수학습 참여 정도’, ‘교수학습 참여 형태’이다. 둘째, 구성요소별로 학습방법의 특성은 학습자에 따라 대립된 형태로 나타나며, 이 대립된 각각의 형태를 학습유형이라고 한다. ‘상호작용 태도’에서 학습유형은 ‘함께’/‘혼자’의 대립된 형태로 나타나며, ‘정보 수용 태도’에서 학습유형은 ‘폐쇄’/‘개방’이 된다.‘교수학습 참여 정도’는 ‘참여’/’회피‘의 학습유형으로 나타나며, ‘교수학습 참여 형태’는 ‘조망’/‘시도’의 대립된 학습유형으로 나타난다. 구성요소별로 2개씩 형성된 학습유형의 수는 총 8개이다. 셋째, 정의적 학습양식은 구성요소 간의 학습유형 조합을 통해 형성된다. 구성요소 2개 내지 4개의 조합을 통한 정의적 학습양식은 총 36개가 형성될 수 있다. 이상의 연구결과를 통해 도출한 정의적 학습양식의 개념적 모형은 정의적 학습양식의 구성요소와 학습유형의 관계, 학습유형의 조합을 통한 학습양식의 형성원리를 제시해 준다.


The purpose of this article was to educe elements of affective learning styles and from the conceptual grounds, identify affective learning types and finally establish the conceptual model of affective learning styles. The research results were the followings as : First, four kinds of elements of affective learning styles to be extracted are an attitude of interrelationship among learner, teacher and other learners, a manner of accepting informations, a degree and a way of participation in teaching & learning. Secondly, learning types to be classified from the affective elements as above are alone/together, open/closed, participation/avoidance and observation/trial. Thirdly, an affective learning style can be formed by combining two to four affective learning types based on affective elements. Possibly, there are 36 affective learning styles. To effectively reveal the formation process of affective learning types and styles, the conceptual model is presented and suggested. The model definitely shows the relationship between affective learning types and elements of affective learning styles and the principle of forming affective learning styles through combining affective learning types.