초록 close

본 연구는 기사형 광고의 내용 형태와 제시되는 광고표식 및 작성자 형태에 따른 효과 차이를 살펴보았다. 기사형 광고의 내용 형태 측면에서는 기본적인 기사형 광고의 제품 안내 형태와 유명인이 등장하여 제품 또는 브랜드에 대해 사용 소감을 밝히는 형태, 일반인의 사용소감, 그리고 해당 기업 CEO와의 인터뷰 형태로 구분하여 그 효과를 살펴보았다. 분석 결과, 기사형 광고에 유명인이 등장하여 제품 사용 소감을 제시하는 경우가 전체적으로 효과적인 것으로 나타났다. 또한 기사형 광고가 광고임을 명시하는 조건은 이를 감추기 위해 사용하는 special topic으로 광고를 표시하거나 광고표식이 없는 경우보다 효과가 낮게 나타났다.


This study examines the effects on the advertorial contents formats and labelling and writer types. For an analysis of advertorial contents formats, this study classifies four formats; product presentation, celebrity testimonial, non-celebrity tesimonial, and CEO interview. The result shows that in a condition of celebrity testimonial it is most effective than any other formats. This study also shows that advertising labelling in advertorial is less effective than 'special topic' labelling or non-labelling which have potential to make consumer misperceive advertorial as media editorial.