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본 연구는 RFID부착 제품이 제공하는 정보유형을 정적인 정보, 실시간 변화 정보라는 두 가지 상황으로 분리한 후, RFID 부착제품에 대한 중국 소비자들의 태도와 구매의도 간의 관련성과 이에 영향을 미치는 변수들의 구성과 그 영향력 정도를 규명하기 위하여 수행되었다. 혁신확산이론과 기술수용이론에 기초하여 태도에 영향을 미치는 변수로 유용성, 사용 편리성, 혁신성, 정보침해 우려 등으로 구분하였다. 중국 북경의 학원로에 거주하며 혁신에 민감한 400명의 대학생과 주민들이 표본으로 선정되었으며, 이들 표본을 대상으로 설문분석을 실시하였다. 수집된 자료를 분석한 결과, 연구모형에서 제시한 선행변수들은 대체로 태도와 구매의도에 유의한 영향을 미쳤다. 세부적으로는 정적인 정보의 경우, 혁신성과 유용성이 태도에 유의한 영향을 미쳤으며, 실시간 변화 정보의 경우, 정보침해 우려가 태도에 부의 방향으로 유의한 영향을 미쳤다. 이 같은 연구결과는 정보보호 정책수립이 기업성과의 선결요건임을 시사한다. 또한, 유용성, 사용편리성, 혁신성, 정보침해 우려 등은 태도에 유의한 영향을 미칠 뿐만 아니라 직접 구매의도에도 영향을 미친다는 점이 검증되었다. 정보유형의 조절효과에 대한 연구에서는 정보이용 상황에 따라 소비자들의 기대 속성이 다르며 그 결과 각 정보 유형에 따라서 태도와 구매의도에 영향을 미치는 선행변수가 달라진다는 점이 발견되었다. 정적인 정보에서는 유용성과 혁신성이 태도에 가장 많은 영향을 미치는 변수로 선정되었으며, 실시간 변화 정보에서는 정보침해 우려, 유용성 등이 태도에 가장 많은 영향을 미치는 변수로 선정되었다. 마지막으로 본 연구의 분석결과를 실무에 적용할 수 있는 방안을 제시함과 동시에 연구의 한계점을 제시하여 향후 연구자들에게 도움을 주고자 하였다.


RFID (Radio Frequency Identification) is a wireless frequency recognition technology that can be used to recognize, trace, and identify people, products, and animals in radio frequency. Although current RFID technology can provide wide ranges of advantages in many industries, most enterprises are not adopting the technology affirmatively. The research implemented to find influencing factors and effectiveness to consumer's attitude and purchase intention based on the information type RFID provides in China. Also, the information type is divided by fixed and real-time.To build research hypothesis the research derives usefulness, easy of use, innovativeness, and information privacy as factors from previous study based on the theory of innovation diffusion and technology acceptance model.To verify hypotheses, the research conducted empirical survey to find the existence of difference in how influencing factors affect RFID adoption based on the type of information. 400 samples are collected from Beijing, China.The result of study follows that only usefulness and innovativeness affect Chinese consumers' attitude when RFID products provide fixed information. However, usefulness, innovativeness, and concern for information privacy affect the consumers' attitude when RFID products provide real-time information.


RFID (Radio Frequency Identification) is a wireless frequency recognition technology that can be used to recognize, trace, and identify people, products, and animals in radio frequency. Although current RFID technology can provide wide ranges of advantages in many industries, most enterprises are not adopting the technology affirmatively. The research implemented to find influencing factors and effectiveness to consumer's attitude and purchase intention based on the information type RFID provides in China. Also, the information type is divided by fixed and real-time.To build research hypothesis the research derives usefulness, easy of use, innovativeness, and information privacy as factors from previous study based on the theory of innovation diffusion and technology acceptance model.To verify hypotheses, the research conducted empirical survey to find the existence of difference in how influencing factors affect RFID adoption based on the type of information. 400 samples are collected from Beijing, China.The result of study follows that only usefulness and innovativeness affect Chinese consumers' attitude when RFID products provide fixed information. However, usefulness, innovativeness, and concern for information privacy affect the consumers' attitude when RFID products provide real-time information.