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세계화 지방화의 국면 속에서 긍정적 도시 이미지의 확보를 위해 그 도시의 문화와 역사에 대한 이해를 바탕으로 도시 아이덴티티를 확보하며, 어떻게 이미지를 구축, 홍보할 것인가 하는 ‘Urban selling point'의 전략 수립이 매우 중요하다. 본 연구의 목적은 공공공간 디자인에 의해 도시 문화적 아이덴티티가 구현되고, 도시와 그 안에 살고 있는 도시민 모두를 위한 삶의 가치가 증진되는 사례들을 분석 연구함으로서 도시마케팅 전략 수단으로서 공공공간의 역할 가능성을 탐색함에 있다. 연구의 방법으로는 도시 마케팅과 관련된 도시 아이덴티티와 도시 어메니티의 이론고찰을 통해 문화적 아이덴티티 구현이 갖는 가치에 대해 살펴보고, 문화가 체화된 국내외의 공공공간의 문화적 사례를 선정하여 장소전략, 문화전략, 마케팅 전략 관점으로 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째... 첫째, 문화가 체화된 공공공간은 문화 형성을 통한 특징 있는 장소적 의미를 담고 있으며, 이는 도시 아이덴티티를 구현 할 수 있는 도시 대표이미지로서 가치가 있다. 둘째, 문화가 체화된 공공공간을 구축 할 시, 도시가 추구하고자 하는 전략에 맞는 공공공간 유형과 이미지 전략을 선택하는 것이 중요하다. 또한, 공공공간의 장소적 의미를 담기위해서는 문화가치와 공간가치를 고려하여 계획해야 한다.


In the aspects of the globalization and localization, it is crucial to determine 'Urban selling point', which explains how to make an image,’ in order to acquire city identity based on the cultural and historical understanding for the positive city image. The Purpose of this study is to investigate the possible role of the public space as a tool of the city marketing strategy, as well as to realize the cultural city identity through the design of the public space by studying cases which promote the value of life for both of the city and the citizens. Two methodologies are utilized for this study; First, he value in realizing cultural identity is examined through the city identity related to the city marketing and theoretical review of city amenity; second, the several domestic and international cases of cultural planning in culture-accumulated public space are selected and analyzed to map out new strategies from the perspective of place strategy, cultural strategy, and marketing strategy. The results from this study are as follows; first, the culture-accumulated public space through the formation of culture has its own characterized meaning, which has the significant value for the city representative image; second, when planning the culture-accumulated public space, it is important to select not only the appropriate image strategy but the adequate type of the public space for the city planning.