초록 close

샤넬, 루이뷔통, 크리스챤 디올, 펜디 등 세계적인 명품 브랜드 스토어 디자인으로 최근 이름을 알리기 시작한 피터 마리노는 미국에서 태어나 미국에서 공부하였으나 감성적으로는 프랑스 모던 디자인의 계보를 잇고있다고 해도 과언이 아닐것이다. 앤디 워홀과의 인연으로 유럽 패션가와 인연을 맺기 시작한 그는 건축가로서는 드물게 건축과 실내디자인의 경계, 모더니즘과 아르데코 스타일의 영역을 넘나들며 폭 넓은 디자인 성향을 보여주고 있다. 본 논문을 통해 피터 마리노의 사회적 관계와 개인적 취향이 현재 그의 디자인 성향에 지대한 영향을 주었다는 것을 알 수 있었는데 특히 LED 조명의 사용, 수직적 동선의 강조, 브랜드 이미지의 그래픽화 그리고 절제된 기하학의 반복 등이 그의 디자인 특성으로 도출되었다. 본 연구는 샤넬과 루이뷔통 브랜드 스토어 분석을 통하여 피터 마리노라는 작가를 이해하고 그의 디자인 성향과 특성을 고찰하여 브랜드 스토어 디자인의 또 다른 접근 방식을 제시하고자 한다.


Some may call Peter Marino as 'an ego-less architect', or 'palace maker' due to his designs or attitudes that appearantly please world's most well known clients. However, his eclectic taste and artistic expressions combined with his minimal and abstract architectural approaches are being recognized in many places globally, especially in many fashion brand stores such as Channel, Louis Vuitton, Christian Dior, and Fendi. Born and educated in U.S., Peter Marino designs are influenced by two most famous designers of our modern art history Andy Warhol and Jean-Micheal Franks, that are obvious in his traditionally modern French style designs and abstract expressions. The current study introduces Peter Marino designs through analyses of Channel and Louis Vuitton. The objectives are to understand the designer and find patterns in his brand store designs that has made him now one of the most famous fashion store designers. Educational, social, and personal interest were found to strongly form his design characteristics and four main characteristics were identified by the researcher that are use of LED lightings, emphasis on vertical circulations, graphical application of brand identities, and repetition of simple geometric forms.