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이 연구는 타워크레인운전기능사에 대한 직무 분석을 통하여 교육훈련프로그램 및 자격의 출제기준을 개발하는데 목적이 있다. 연구목적을 달성하기 위해서 본 연구에서는 산업계, 학계 전문가 8명으로 구성된 직무분석 위원회에서 데이컴(DACUM: Development A curriculum)법으로 직무분석을 실시하여 직무범위, 등급, 응시자격, 검정 기준, 출제 기준, 검정 방법 등의 구성 내용을 추출하였다 또한 이 연구에서는 타워크레인운전기능사의 출제기준을 개발을 위한 직무분석의 모형을 절차별로 정리⋅제시하였는데, 1단계는 직무분석 준비(자료 조사 및 면담, 전문가 선정), 2단계는 직무모형 설정(1차 전문가 협의회 및 1차 현장 검토)하였고, 3단계는 지식, 기능, 도구 추출(2차 전문가 협의회 및 2차 현장검토), 4단계는 코스 및 교과목 선정(3차 전문가 협의회), 5단계는 출제기준 설정(3차 현장 검토)의 과정을 통하여 타워크레인운전기능사의 교육훈련과정 및 출제기준을 제시하였다.


This paper is aimed to design for qualification structure and developing Vocational Education and Training Program of Tower Crane Operation Craftperson. In this study, a DACUM(Development A curriculum) method job analysis to extract contents such as task range, grades or ranks, eligibility, examination standards, selection criteria of examination questions, examination methods, etc was done by an job analysis committee composed of 8 specialists in the industry and academia. In the first place, this report presents job analysis models by procedures for developing selection criteria of examination questions of Tower Crane Operation Craftperson. The first step is preparation for job analysis(data research, interviews and selection of experts), the second step the establishment of job models(first expert council and site study), the third step the drawn-out of knowledge, skills, and tools(the second expert council and site study), the fourth step the selection of courses and subjects(the third expert council), the fifth step the establishment of curriculum for education and training and guidelines for making questions(the third site study).