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본 연구에서는 측면 적재 방식의 임내차 시작기를 대상으로 동적 모형을 개발하고, 적재목의 유무, 지면 경사도, 장애물의 강도, 주행 방향에 따라 한계 횡전도각을 시뮬레이션하여 안전 주행 영역을 제시하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다.1. 다물체 동력학 프로그램인 RecurDyn을 이용하여 측면 적재형 임내차 시작기의 동적 모형을 개발하였다.2. 동적 모형을 이용하여 임내차 시작기의 한계 횡전도각을 시뮬레이션하고, 안전 주행 영역을 제시하였다. 3. 국립산림과학원 산림생산기술연구소에서 개발한 측면 적재 방식의 임내차 시작기는 후면 적재 방식에서는 주행이 불가능하였던 길이가 2.7 m이고 평균 지금이 12 cm인 원목을 3단과 4단으로 적재한 상태, 길이가 3.6 m이고 평균 지름이 12 cm인 원목을 4단 적재한 상태에서도 평지에서 안전하게 주행할 수 있으며, 지면의 경사가 있는 경우에는 주행방향각()에 따라 지면 경사가 8에서 45이내에서는 안전하게 주행할 수 있는 것으로 나타났다.


This study was conducted to evaluate the sideways overturning stability of side loaded mini-forwarder. The model of a prototype was developed using 3D CAD modeler, Solid Edge 8.0. and experimentally validated. The prototype model was run on the multibody dynamic analysis program, RecurDyn 6.0 to simulate its motions when it traversed over a circular bump on a inclined ground surface. The simulation was performed at a constant forward speed of 1.85 km/h under the load and unload conditions. The forward direction was also controlled to vary from 0 to 360 degrees with an increment of 10 degrees. Results of the simulation showed the safe regions in which the mini forwarder can travel safely in terms of direction and slope of the ground. It was also identified that the side loading type of mini forwarder was much safer than the back loading type. Even when the mini-forwarder was loaded by 20 logs of 3.6 m long and 12 cm diameter, it traveled safely in all directions within the ground slopes of 8 to 45 degrees.