초록 close

이 연구의 목적은 국가인적자원개발 정책에 대한 총괄·조정역할을 평가하여 2007.4.27 공포된 ‘인적자원개발기본법 개정법률’에 총괄·조정의 수단이 어떻게 보강되었는지를 분석하는데 있다. 지난 6년간 인적자원정책추진을 위한 총괄조정제도가 제대로 작동되는지 평가하는데 주안점을 두어 인적자원개발회의 운영실태, 교육인적자원 부총리 제도, 국가인적자원개발기본계획의 수립 및 사업 투자 분석 등을 통해서 이루어지는 총괄조정 역할을 분석하고 있다. 개정된 인적자원개발기본법은 대통령의 인적자원정책에 대한 개입 확대, 교육인적자원부 인력과 조직 보강, 사업에 대한 평가 권한부여 등 인적자원정책 추진 체계의 재설계를 통해 총괄조정 역할과 의제 발굴 기능의 강화를 꾀하고 있다. 개정법안 마련과정서 정부 부처 간의 이견과 국회 법안심의 과정에서 제기된 쟁점을 규명함으로써 새롭게 마련되는 인적자원정책 추진체계가 가져올 변화를 전망하고 있다.


This article explores how well policy coordinating system for national human resource development works. The performance of policy coordinating scheme is evaluated by examining Ministerial Committee on Human Resource Development, formulation of 5 year plan for national human resource development, and program evaluation of financial investment across ministries. The barriers and factors that appears to contribute to success are then discussed, followed by suggestions that are crucial for effective coordination. Coordination in policies across ministries and efficiency in financial investments has not sufficiently increased as the Ministerial Committee was not vested with adequate authority for effective coordination. Some suggestions are made as follows: more powerful authority such as budgets allocation is vested to the Ministerial Committee, another agencies that initiate and coordinate policy issues related human capital are downsized, more attention to national human resources policies is paid by President and Prime Minister, and coordination capacities is rebuilded by recruiting more professional staffs.