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본 연구의 목적은 교원평가제와 교원성과급제의 정책결정 상황을 분석하는 것이다. 이를 위해 본 연구에서는 딜레마 모형을 분석틀로 하여 두 정책 각각의 딜레마 발생요인, 가치·대안·행위자 요소 및 정책결정자의 정책대응 등의 딜레마 양상을 분석하였다. 분석 결과 두 정책은 모두 신자유주의 이념과 국내외 관련 제도의 확대추세 및 교원의 전문성과 교육의 수월성 요구 등의 영향으로 도입이 추진되었으나 기존의 교직풍토와 충돌을 빚어 딜레마가 발생하였다. 두 정책결정의 딜레마 상황에서 공통적으로는 교육의 수월성과 교직의 특수성이라는 가치가 대립했고, 결정의 지연과 결정책임의 전가라는 교육부의 정책대응이 나타났다. 한편 딜레마 강도의 비교 결과, 교원성과급제 딜레마의 강도가 더 높았던 것으로 분석되었는데 이는 교원평가제의 경우 돌파로, 교원성과급제의 경우 정책의 비일관성과 형식주의적 집행으로 서로 다르게 나타난 교육부의 정책대응에 반영된 것으로 해석된다.


The purpose of this study is to analyze the policy making situations of teacher evaluation system and performance-based pay system for teachers. Applying the dilemma model as a framework, the study analyzes dilemma of each policy in the aspects of causes of occurrence, values, alternative and performer factors, and policy reactions of policy maker. The results are as follows. The introduction of these policies was motivated by the spread of neo-liberalism, growing worldwide trend of adopting these systems, and the requirement for teacher's professionalism and excellence in education. These policies, however, clashed with pre-existing climates of the teaching profession, so that the dilemma occurred. These two dilemma situations of decision making commonly show, first, the opposition between the values of excellence in education and speciality in teaching profession, second, the MOE(Ministry of Education and Human Resources Development)'s policy response with decision procrastination and shifting responsibility. The study additionally shows that the dilemma's intensity of performance-based pay system for teachers is higher than the intensity of teacher evaluation system. This reflects the different policy reactions of MOE in each dilemma situations: breakthrough in teacher evaluation system, and formalism and non-consistency in performance-based pay system for teachers.