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본 연구는 미국의 기준 중심의 교육 개혁 속에서 기준이 갖추어야 할 요건을 준거로 제시한 연구들을 살펴보고 이들 연구가 제시하는 준거가 한국의 교과 교육과정 내용 구성에 어떠한 시사점을 줄 수 있는지를 검토하였다. 미국의 기준 설정의 준거 탐색 연구에는 국가 교육 목표 위원회 (NEGP), 주 교육감 위원회 (CSSO), 캘리포니아 주 기준 제정 위원회 , 포담 재단 , 미국 교사 연합 (AFT) 등이 제시하는 기준이 갖추어야 할 요건이 포함된다 . 이 연구들에서 기준은 학문적 엄격함을 반영한 내용으로 선정되어야 할 것을 강조하고 있었으며 , 좀 더 구체적으로 , 세계 수준의 기준 , 학문에 기반한 기준 , 개인적 적합성 , 사회적 적합성 , 평가 관련성 , 지식과 기능의 균형 , 실천 가능성 , 순차적 조직, 명료성/구체성 등의 기준이 갖추어야 할 요건이 제시되고 있었다 . 이러한 기준 설정에 필요한 준거 연구들은 현행 교육과정을 지속적으로 평가할 수 있는 가이드라인을 제시하고 있으며, 한국의 교과 교육과정이 어떠한 내용으로 구성되어야 할지 그 방향 및 적합성을 검토하는 데 참조사항을 줄 수 있는 사례가 될 수 있다 .


This study examines ‘the criteria for quality standards’ which propose guidelines of setting “good standards” in standard-based educational reform in U. S. A. and searches for implications of those criteria in relation to the construction of educational contents in Korean curriculum. Criteria for quality standards are proposed by the following research institutes: the National Education Goals Panel,the Council of Chief State School Officers, the Committee of Standards of California, the Fordham Foundation, and American Federation of Teachers. The qualities for standards these research institutes recommend are as follows: world class standards, discipline-based standards, relevance for students, relevance for society, relation to educational evaluation, balance of knowledge and skill, feasibility, sequential organization, and clearness/specification.Synthetically,these research institutes propose that standards must reflect the core knowledge in discipline and the knowledge must be presented clearly in the academic standards. These qualities for standards can be guidelines for the construction of educational contents in Korean curriculum. There is a need to reference the qualities -especially, discipline-based standards and clear definition of educational contents-in Korean curriculum developmental process. The qualities these research institutes present can be the criteria for evaluation of standards and to make ‘quality curriculum’, continual reviewing of the construction of educational contents is needed.