초록 close

본 연구는 구성적 인형극을 활용한 사회극놀이 활동이 발달지체 유아의 친사회적 행동(정서조절능력, 또래관계형성능력, 기관적응능력) 및 적응행동에 영향을 미치는지 알아보기 위해 실시되었다 . 연구대상은 서울특별시 소재 통합어린이집 취원아 중 발달지체 유아 20명이었으며 이들을 무선으로 각각 실험집단과 비교집단으로 나누어 구성적 인형극을 활용한 사회극놀이와 자유놀이를 실시한 후 그 결과를 비교하였다 .연구 결과 구성적 인형극을 활용한 사회극놀이 활동은 발달지체 유아의 친사회적 행동 및 적응행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 구체적인 내용은 다음과 같다 . 첫째, 구성적 인형극을 활용한 사회극놀이 활동은 발달지체 유아의 정서조절능력을 증진시키는데 효과적이었다 . 둘째, 구성적 인형극을 활용한 사회극놀이 활동은 발달지체 유아의 대인관계형성능력을 증진시키는데 효과적이었다 . 셋째, 구성적 인형극을 활용한 사회극놀이 활동은 발달지체 유아의 기관적응능력을 증진시키는데 효과적이었다. 넷째, 구성적 인형극을 활용한 사회극놀이 활동은 발달지체 유아의 적응행동을 증진시키는 데 효과적이었다 .


puppet performance on young children with developmental delays in social skill and adaptive behavior. Subjects of this study were 20 young children with developmental delays in educare center in Seoul. The participating children were divided into two groups: control and experimental. The children in the control group participated in free play activities while the children in the experimental group participated in social play using puppet performance. The results of this study are the following: First, social play using constructive puppet performance in comparison with free play had an effect on improving social skill of young children with developmental delays. Second, social play using constructive puppet performance in comparison with free play had an effect on improving adaptive behavior.