초록 close

본 연구의 목적은 노래 그림책의 경험유무가 걸음마기 영아의 읽기 흥미 및 어휘력 발달에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 연구대상은 수원시에 위치한 A어린이집의 걸음마기반 20명의 영아와 물리적환경과 인적환경의 조건이 유사한 성남에 위치한 B어린이집의 걸음마기반 20명의 영아로 두 집단을 임의로 각각 실험집단과 통제집단으로 선정하였다. 실험집단에서는 매주 3곡씩 5주 동안 15곡의 노래부르기 활동과 함께 노래 그림책을 중심으로 한 활동이 이루어진 반면, 통제집단에서는 실험집단과 동일하게 15곡의 노래부르기 활동은 진행되었으나 노래 그림책을 활용한 어떠한 활동도 제공되지 않았다. 노래 그림책의 효과를 알아보기 위해 읽기 흥미와 어휘력에 대한 사전검사와 사후검사를 실시하고, 자료분석을 위해 공변량분석을 사용하였다. 연구결과, 노래그림책의 경험유무는 걸음마기 영아의 읽기 흥미 뿐 아니라 어휘력 발달에 긍정적인영향을 주는 것으로 나타났다.


The purpose of this study is to examine how song picture books influence two years old infant’s reading interest and vocabulary development. The subject of this study were 20 two-year-old infants at A daycare center as an experimental group and 20 two-year-old infants at B daycare center as a control group. The infants of the experimental group did singing activities that instructed a total of 15 songs - 3 songs per week for 5 weeks, and reading activities especially with song picture books. The infants of the control group were instructed in same way and condition as the infants in the experimental group, except for the activities with song picture books. The results were as follows. The infants of experimental group who were instructed with song picture books made more progresses in reading interest and vocabulary development.