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문제해결에서 유추는 언어적, 시각적 작동에 의해 촉진되는 유사성 기반의 추론이라 할 수 있다. 이 유사성 기반의 추론은 일반적으로 아이디어 탐색의 초기단계에서 도움이 된다. 그래서 본 논문에서는 실험연구를 통해 언어적 표상과 시각적 표상을 사용한 유추를 추적해봄으로써 디자인 문제해결의 유형을 추론하고자 하였다. 실험 연구의 결과, 유추에 의한 디자인 문제 해결의 유형은 ‘진화형’, ‘발산형’, ‘약한 전환형’으로 구분되었다. 첫 번째, ‘진화형’은 서로 다른 내용들이 연합되어 새로운 디자인으로 발전되는 ‘조합형’과 유사한 단어나 스케치가 계속 연합되어 수정, 변형되면서 발전되는 ‘변형형’으로 구분된다. 이들에서는 주로 표면적 유추보다는 구조적 유추가 사용되었다. 두 번째, ‘발산형’은 연상된 단어나 스케치들이 각각 표현되어 그 중에서 한 가지 안이 선택되는데, 여기엔 주로 표면적 유추가 사용되었다. 세 번째, ‘약한 전환형’은 언어적 표상과 시각적 표상 사이의 상호작용이 원활하지 않으며 아이디어 발상도 빈약하였고, 여기에도 표면적 유추가 대부분 사용되었다. 이러한 결과들은 교육에서 디자인 발상과 전환의 스킬 개발에 기초가 될 수 있을 것이다.


Analogy in problem solving is similarity-based reasoning facilitated by verbal and visual operation. This similarity-based reasoning generally supports initial phase of idea search. Therefore, this study intends to infer the types of problem solving by tracing the analogy use of verbal and visual representation through a experimental research. According to the result of this research, the types of problem solving by analogy are classified into ‘evolving’, ‘divergent’, and ‘poor conversion’ type. Firstly, ‘evolving type’ is distinguished between ‘combination type’ associated different contents to develope a new design and ‘transformation type’ associated similar words and sketches to be continuously revised and developed. In these types usually structural analogy rather than surface analogy is used. Secondly, in ‘divergent type’ associated words or sketches are individually represented, and among them one design solution is selected. In this type usually surface analogy is used. Thirdly, in ‘poor conversion type’ interaction between verbal representation and visual representation does not go on smoothly, and the generation of idea is poor. In here surface analogy is mostly used. These findings could form the basis of skill development of idea generation and conversion in design education.