초록 close

본 연구는 매일 수백 만 명의 사람들이 일상적으로 이용하고 있는 공공공간이며 동시에 밀폐된 폐쇄공간이라는 특수성을 가지고 있기 때문에 그 중요성이 인지되고 있는 지하철 정거장 내부공간의 색채계획과 그 현황에 대해 살펴보고자 하였다. 우리나라에서 지하철 정거장의 색채는 별도의 색채계획 없이 포괄적인 『건축설계보고서』를 통해 이루어지다가, 1992년을 기점으로 색채계획이 분리되어 『환경색채보고서』를 통해 독자적으로 수행되었다. 따라서 본 연구는 먼저『환경색채보고서』를 통해 색채계획이 이루어진 우리나라 6대 도시의 지하철 정거장을 대상으로 색채계획이 이루어진 과정과 방식에 대한 면밀한 검토와 분석을 시도하였다. 이런 분석과정을 통해 지하철 정거장 색채계획의 원칙 혹은 특성이 도출될 수 있다고 보았고 또한 각 도시별․노선별로 색채계획의 차이가 드러날 것으로 예측되었다. 다음으로 이러한 결과에 기초하여 6대도시 지하철 정거장을 현장 조사하여 색채계획과 실제 현황 사이에 어떠한 차이가 존재하는지 발견하고자 하였다. 이러한 연구를 통해 향후 지하철 정거장 내부공간의 색채의 질을 향상시킬 수 있는 개선방안의 도출을 목적으로 하였다.


The subway lines have been expanded to solve the traffic problems in Korean cities, so that a big number of people daily use the subway stations. Therefore, subway stations became a kind of public space as well as traffic space. However, the underground space of the stations are essentially different with the aboveground space in terms of environmental and psychological terms. The color planning can be used to reduce the environmental and psychological disadvantages of underground spaces of subway stations. The purpose of this study is to understand the current design methods of subway stations' color planning. To achieve this purpose, this study investigates all reports of 'Color Planning for the Subway' which were used for the construction of subway lines in 6(six) Korean cities. After analyzing the design theories and methods used for the color planning, field studies have been done upon 10 subway lines of 6 cities, to find out the limitations of color planning, the differences between color planning and actual results. The conclusions are as follows ; First, the color planning for subway stations does not seem to consider the characteristics of underground space and its psychological effects, such as the depth of station, the lighting source and methods. Second, some critical differences have been found between the color planning and the actual application during construction, due to arbitrary interpretation and limitations of color expression of the construction materials. Third, and therefore, the colors applied in stations do not perform their planned role such as 'variety in the unity', 'symbolic expression of the city and station'.