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본 연구는 유아의 개인 변인(성, 지능, 성격)과 교사 창의성이 유아 창의성에 대해서 어떠한 효과를 갖는지 위계적 선형 모형을 활용하여 규명하고 있다. 본 연구를 위해서 대전광역시교육청 산하에 있는 25곳의 유치원 중에서 42학급을 선정하였다. 연구 대상은 만 5세 유아 총 765명과 해당 학급의 교사 42명이었다. 연구결과, 유아 창의성은 학급 간에 차이가 있는 것으로 나타났다. 그리고 본 연구에서 설정한 학급수준 변인인 교사 창의성은 유아 창의성에 주효과를 가지지 않았지만, 유아변인인 유아의 지능과 성격은 유아 창의성에 주효과를 가지는 것으로 나타났다. 특히 교사 창의성은 유아의 지능 및 성격과 상호작용하여 유아 창의성에 효과를 미치는 것으로 나타났다.


The purpose of this study is to investigate the extent to which the individual variables of young children (such as sex, intelligence, and personality) and teacher creativity can explain the creativity of the young children. The data used in this study was collected from 42 teachers and 765 kindergarten students. The instruments employed here were Torrance Tests of Creativity Thinking (TTCT) and Chon's (2001) Korean Figural Creativity Test for Young Children. The statistical analysis utilized in this study is the Hierarchical Linear Model technique. The results of this study can be summarized as follows: First, the examination of the ratios from group dispersion between classes and individual dispersion within a group indicates that differences in the young children's creativity exist between different classes as well as within classes among classmates. Second, the teacher creativity, which is the class level variable, shows no significant direct influence on young children's creativity, whereas young children's intelligence and personality, which are children level variables, show significant influence on young children's creativity. Teacher creativity and young children's variables have interaction effects on young children's creativity.