초록 close

본 연구는 친사회적 동화를 활용한 주제극 활동이 유아의 사회적 적응행동과 일상생활 스트레스에 미치는 효과를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 연구대상은 G시에 소재한 M유치원 만 5세반 유아 45명이었으며, 본 연구의 결과를 검증하기 위하여 실험집단(22명)과 통제집단(23명)으로 나누었다. 실험집단 유아들에게는 16주간 친사회적 동화를 활용한 주제극 활동을 전개하였다. 연구결과 친사회적 동화를 활용한 주제극 활동에 참여한 실험집단이 통제집단보다 또래간의 사회적 적응행동이 유의미하게 증진된 것으로 나타났으며, 유아의 일상생활 스트레스가 유의미하게 감소된 것으로 나타났다. 따라서 친사회적 동화를 활용한 주제극 활동이 유아의 또래간의 사회적 적응행동 증진과 유아의 일상생활 스트레스의 감소에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다.


The purpose of this study is to find out whether there are any differences in young children's social adjustment behavior and daily stress after participating thematic fantasy play activities using prosocial picture books. The subjects of this study were 45 five-year-olds(22 in the experimental group and 23 in the control group) who were enrolled in M kindergarten located in Gwangju. Data were analyzed for the mean, standard deviation, and t-test on the pre-score and post-score to find out significant differences in social adjustment behavior and daily stress. The findings of the study are as follows: First, there were significant differences in young children's social adjustment behavior between the experimental and the control group. Young children's social adjustment behavior in the experimental group were better than the control group's. Second, there were significant differences in the young children's daily stress between the experimental and the control group. Young children's daily stress in the experimental group was less than that of the control group.