초록 close

본 연구는 세 유치원이 디지털 기록화 방법을 실천하고 적용한 참여 실행 연구이다. 주제극놀이 활동에서 디지털 기록화가 유아들 교육활동과 의사소통 변형에 영향을 미치는 맥락을 중심으로 분석하였다. 2006년 2학기에 3개 유치원 별로 약 3개월 동안 실행연구와 참여관찰, 면담을 실시하여 자료를 수집하고 분석하였다. 주제극놀이 활동은 일주일에 1회 실시되었으며 1회 소요 시간은 연계활동을 포함하여 약 50-110분이었다. 디지털 기록화 활동에 따라 주제극놀이는 변형되는 것으로 나타났으며, 유아교사의 교수활동과 유아들의 수업활동 참여와 태도에도 긍정적인 변화가 나타났고, 유아들의 상위 의사소통 맥락도 달라지는 것으로 나타났다.


This study investigates young children's communication and transformations of educational activity that take place through digital documentation in thematic fantasy play activity. Participants were three, four, and five-year-old children in three preschools and participated in this study for three months. Adopting a qualitative analysis method, this study first analyzes contextual circumstance and the meaning of meta-communication in the activity process. In addition, using the same research method, this study investigates the transformation process of educational activities. This qualitative analysis, which adopted the methods of participant observation, action research, and interviews, was applied to various cases of thematic fantasy play activity and relational activity. The analysis shows that contextual circumstance and meaning of meta-communication in thematic fantasy play activity differed through digital documentation. The context in which meta-communication appeared in the observed activity process were the modification of roles and impertinent behaviors, decision and re-decision of roles, emergence of readers, resolution of conflicts. The analysis also identifies some desirable transformations in educational activity through digital documentation.