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Busan Port has launched Busan Port Authority(BPA) on 16th january in 2004 for the first time in korean maritime history. Port Authority(PA) systems have been regarded as one of the efficient ways of port administration. So, This study is aim to put forward feasible policy suggestions that can guide BPA in more desirable direction by analysing its performance and influencing factors. The empirical results and implications are as follows. First, the greater traits of agency head, the greater BPA's performance. Second, the greater coordination with related agencies and rational application of law, the greater BPA's performance. Third, the greater customer orientation and employee's empowerment(total involvement), the greater BPA's performance. Forth, the greater new business or service, he greater BPA's performance. Finally, in order to maximize the performance, then, this study suggests that the current port authority law, which empowers central government to control the entire operation and management of port, should be amended to increase the port autonomy by allowing PA to control the management and operation. Additionally, for the enhancement of the competitiveness of the port of Busan and the successive operation of BPA, it emphasizes the reorganization of port and logistics-related administrative body of Busan city and the building of cooperative system between the local government and BPA.


본 연구는 부산항만공사 출범 3년의 시점에 맞추어 항만공사제도의 도입취지나 기대효과를 성과의 측면에서 점검해 보고, 여기에 영향을 미치는 요인에는 어떠한 것들이 있는가에 초점을 두었다. 이에 대한 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 부산항만공사의 성과수준을 크게 재무적 성과와 비재무적 성과로 나누고, 재무성과는 다시 객관적 재무분석과 인지적 재무성과로 측정하였다. 그 결과 재무적 안정성과 수익성은 보통수준에서 점차 나아지는 경향을 보였으며, 인지적 재무성과도 그와 유사한 수준으로 나타났다. 비재무적 성과에서는 항만마케팅과 물동량 증가, 고객서비스 질의 향상, 항만 브랜드 가치 제고 등이 돋보였다. 그리고 전반적으로 현재까지 부산항만공사의 재무적 성과보다 비재무적 성과수준이 더 높게 평가되었다. 둘째, 성과의 영향요인은 공공부문 성과이론에 근거하여 기관특성, 관리체계 특성, 서비스 특성, 환경특성 등의 12개 독립변수로 분석하였다. 이에 기관장의 인적 특성, 유관기관의 태도와 협조, 제도의 적절성과 상충성, 고객지향성, 권한위임과 교육훈련, 구성원의 참여, 신규소요사업이 성과에 의미있는 영향을 미치고 있었다.