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본 연구는 우리나라의 코스닥시장에 상장된 일반기업과 벤처기업을 대상으로 기업가치 평가에 영향을 미치는 회계정보인 순자산 장부가액, 유형자산, 부채, 경상이익에 추가하여 연구개발비와 광고선전비로 대용되는 무형자산성 지출이 기업가치에 어떠한 영향을 주고 있으며, 두 시장사이에 무형자산성 지출의 정보효과가 다르게 나타나는지를 살펴보았다. 본 연구는 Ye-Finn(1999)의 로그선형모형으로부터 도출된 Hand(1999)의 분석모형을 이용하여 이를 실증적으로 검증하였다. 연구에서 설정한 가설은 무형자산성 지출이 기업가치에 영향을 미치며, 더 나아가 일반기업과 벤처기업간에 무형자산성 지출 회계정보의 기업가치관련성이 다르게 나타날 것이라고 가정하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 재무제표에 보고된 무형자산성 지출의 장부가액은 경상이익의 부호와 관계없이 기업가치와 유의한 양(+)의 관련성을 나타내고 있어, 무형자산성 지출이 기업가치와 무관하다는 가설 1은 기각되었다. 둘째, 유형자산과 무형자산성 지출, 부채 가액 중에서 경상이익의 부호와 관계없이 무형자산성 지출 변수만 기업가치와 유의한 차이를 보이고 있어, 모든 변수가 기업가치관련성 측면에서 질적인 차이가 없다는 가설 2는 기각되었다. 셋째, 연구개발비를 개발비와 경상개발비로 구분하여 분석한 무형자산성 지출 구성항목별 분석에서는 개발비 변수만이 경상이익의 부호와 관계없이 기업가치에 통계적으로 유의한 차이를 보이고 있어, 연구개발비를 세분화한 무형자산성 지출 구성항목들이 기업가치 관련성 측면에서 질적 차이가 없다는 가설 3은 기각되었다. 이는 경상이익의 부호에 따라 기업가치 평가에 서로 다른 방법을 적용할 필요성이 있음을 말해주고 있다.


This study is to investigate the effects of intangible assets such as research & development and advertisement on firm values of normal business and venture business listed in the KOSDAQ market, and to examine the information effects of intangible assets on the normal business and venture business. Because the linear model of Feltham-Ohlson(1995) has a limitation to evaluate growth firms, we apply the analytical model of Hand(2000a) derived from the log linear model of Ye-Finn(1999) to measure the information effects of intangible assets. We have assumed that expenditure of intangible assets affects firm values positively, and gives different influence on the two businesses, normal business and venture businesses respectively.The results are as followings;First, regardless of ordinary income, book values of intangible assets reported in financial statements have positive relevance with firm values at the 1% level of significance, rejecting the hypothesis 1 that intangible assets are not associated with firm values.Second, out of tangible assets, intangible assets, and liabilities, only intangible assets, regardless of ordinary income, have statistically significance with firm values, rejecting the hypothesis 2 that all variables are not associated with firm values. Third, when we divide research & development into development variable and ordinary development variable, only development variable is significant with firm values regardless the sign of ordinary income. Accordingly, we reject the hypothesis 3 that items fractionated research & development variable are not related with firm values. This gives us an insight that when evaluating firm values, we have to apply different methods according to the sign of ordinary income.