초록 close

물류파트너십은 파트너와의 장기적인 측면을 강조하는 관계로의 변화가 이루어지고 있어 효과적인 파트너십을 형성하기 위한 연구가 요구되어졌다. 따라서 본 연구에서는 파트너십 관계요인과 신뢰와 몰입 그리고 만족과의 관계를 실증분석하였다. 분석결과 파트너십 관계요인과 신뢰, 몰입, 만족은 정의 영향관계를 가지고 있었으나 신뢰는 만족에 영향을 주지 못하는 것으로 나타났다. 따라서 파트너십 관계요인은 신뢰, 몰입을 거쳐 만족에 영향을 주는 것으로 규명되었다.


This research addresses the relationships between the performance and partnership in logistics industry. We suggest the research model includes partner relationship factors, reliability, committment, and satisfaction. The several hypotheses are tested empirically. Consequently, the results show that partner relationship factors influence to reliability, committment, and finally satisfaction. It is remarkable that reliability hasn't effect on satisfaction. Therefore partner relationship factors influence to satisfaction through reliability and committment.