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이 논문에서는 지역간 교육격차실태에 대하여 종합적으로 판단할 수 있는 가칭 교육격차지수를 개발하기 위한 방법론에 대하여 연구하였다. 그리고 현재 유용한 자료에 근거하여 시범적으로 교육격차지수를 산출하여 제시하였다. 먼저, 기존 한국개발연구원과 국토연구원 등에서 제시된 지역격차연구방법론에 대해서 비판적으로 검토하였다. 그리고 교육영역에서의 지역간 교육격차지수구성을 위한 지표 선정 방법론과 지수산출방법론을 살펴본 후, 경제지표와의 통계적 상관관계에 근거하여 지표를 선정하고 표준화 점수에 가중치를 주어 합산하여 교육격차지수를 시범적으로 산출하였다. 지수 산출 결과, 대도시와 수도권지역이 지수값이 높게 나타났으며 강원도와 전라도와 경상도의 군단위의 지역들이 지수값이 낮게 나타났다. 향후 학업성취도 자료와 학교차원의 사회경제적 지표를 확보하여 더욱 면밀한 교육격차지수 산출이 요구되어진다.


This article studied the methodology of index to measure educational gap of 234 local administration agencies, and tried to provide sample index using currently available educational data. First, the methodologies of local developmental gap index provided by Korea Development Institute and Korea Research Institute for Human Settlements were reviewed critically. And the methodology of selecting educational indicators which would be components of index and methodology of creating index were reviewed. Based on the statistical correlation with economic indicators, educational indicators were chosen and educational gap index was created by adding the Z-scores which were obtained from indicators. The educational gap index shows that large cities and metropolitan areas, Seoul and Gyeonggi areas have high index, while the Gangwon province, Jeonla Province, and Gyeongnam provinces' small towns have low index. In the future, we need to use student achievement data and socio economic status variables to make better educational gap index.