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본 연구는 만 4~5세 유아와 어머니 53쌍을 대상으로 어머니의 학력․직업․정신상태 표현, 유아 형제의 수․서열․성 및 유아의 언어능력과 마음이론과의 관련성을 검토하였다. 이를 위해 유아에게 언어검사와 마음이론검사를 하였으며, 유아의 어머니에게 질문지를 통해 정신상태 표현을 조사하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니의 학력 및 직업에 따라 유아의 마음이론은 유의한 차이가 없었다. 둘째, 유아의 연령에 따라 마음이론은 차이가 나타나 만 5세가 만 4세보다 마음이론이 유의하게 높았다. 그리고 형제 수․서열․성에 따른 공변량분석을 한 결과 유아의 마음이론에 유의한 효과가 나타나지 않았다. 셋째, 유아의 마음이론에 대해 매개분석을 한 결과 어머니 정신상태 표현 ENMS와 NENMS가 유아의 마음이론에 미치는 영향을 유아의 언어능력이 매개하는 것으로 나타났다.


In this study, the authors examined the relationship between young children's mothers, siblings, language abilities and theory of mind. Fifty three 4 to 5-year-old children participated in theory of mind tasks and language ability tests. The data of children's mothers and siblings were derived from a survey through mother's questionnaires. The major findings of this study were summarized as follows. Mother's educations and occupations didn't make a difference to young children's theory of mind. Young children's theory of mind made a difference to age, so 5-year-old children performed better than 4-year-old children. An analysis of covariance with theory of mind there were not differences among the number, order, sex of children's siblings. Language ability mediated the relationship between maternal mental state explanations ENMS ․NENMS and theory of mind.