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본 연구는 공립유치원 교사들의 현행 순환전보제에 대한 인식과 근무지 이동 관련 현황을 살펴보고 교사들의 유치원의 조직구조에 따른 근무지 선택과 희망도 등을 분석하는데 목적이 있었다. 이를 위해 J도에 근무하는 공립유치원 교사 247명을 대상으로 질문지 조사를 실시하였다. 연구결과, 첫째, 교사들은 현행 순환전보제도에 대하여 전반적으로 긍정적인 평가를 하고 있었고 통근 사유 등에 대해서도 초․중등 교사들에 대한 연구결과와 비슷한 경향을 나타냈다. 둘째, 근무지 이동관련 현황에서 교사들은 근무지를 평균 다섯 번 정도 이동한 것으로 나타났고, ‘1학급 유치원’과 ‘2학급 유치원’의 조직구조에 근무한 교사 수와 근무횟수 및 근무연수가 다른 유형보다 더 높게 나타났다. 셋째, 전보 희망학교 및 유치원을 선택할 때 대다수의 교사(79.7%)들은 관리자의 인품을 고려하는 것으로 나타났으며, 생활근거지와의 출․퇴근 여건, 자녀교육 다음으로 유치원의 학급규모 및 조직구조가 우선적인 고려사항인 것으로 나타나 이러한 사항이 유치원 교원의 인사행정에 반영될 필요성이 있음을 시사한다. 넷째, 유치원 학급규모 및 조직구조에서 교사들은 '2학급 유치원'의 조직구조를 가장 선호하거나 근무 희망하는 것으로 나타난 반면 '유아교육전공 원감․원장구조의 유치원’은 상대적으로 가장 덜 희망하는 것으로 나타났다. 희망하지 않는 주된 이유로 교사들은 ’동료 및 관리자와의 인간관계 관련성‘을 들고 있어, 학급규모 및 조직구조에 따른 유치원 조직문화 관련 연구에 시사점을 주고 있다.


This study researched public kindergarten teachers' perceptions of rotation transfer and the status quo related to teacher workplace change and the choice of workplace, and to analyze preferences according to the kindergarten class scale (the size of an organization). The subjects are 247 public kindergarten teachers in J province. They were surveyed by the questionnaire. The study suggests: First, most teachers are in favor of the current system of rotation transfer. They showed similar tendencies for the reasons for commuting with the research on elementary and secondary school teachers. Second, in the status quo of the workplace change is that teachers change place of employment five times on average, and the number of employed periods and the employment of teachers who work for a “one-class kindergarten” or “two-class kindergarten” takes the largest portion. Third, the when choosing a new kindergarten or a school to transfer to, most teachers (79.9%) take a supervisor's personality into consideration. The fact that the class scale and the organization of kindergarten are considered third after the commuting condition, and child education means it has to be applied to personnel administration of kindergarten faculty. Fourth, as for the kindergarten class scale and the organization structure, teachers prefer to work at the organization structure of “two-class-kindergarten.” A kindergarten with a principal and vice principal who majored in early childhood education is least wanted. The fact that teachers pick “the relevance of personal relationship between colleagues and supervisors” as the reason for this disfavor offers an issue in studying kindergarten organization culture depending on the class scale and the organization structure.