초록 close

그 동안 많은 지식경영에 대한 연구가 진행되었고 그 연구 또한 일반적인 지식경영에 대한 고찰을 비롯하여 조직에서의 지식창조, 지식공유에 대한 내용 등 다양하였으나, 지식경영에서의 지식확인 (Knowledge identification) 에 대한 연구는 관심의 주 대상이 아니었다. 지식확인은 알려진 사항에 대한 발견 또는 알려져야 할 사항에 대한 것으로 정의 할 수 있다. 조직에서의 상황으로 비추어 본다면 다른 조직 구성원이 인지하고 있는 사항을 본인도 알게 되는 것으로 해석 할 수 있다. 본 연구에서는 사회적 자본 (social capital)이 어떻게 지식확인의 과정에 영향을 미치는지 살펴보고자 하는데, 지식확인에 영향을 미치는 사회적 자본(social capital)의 여러 범위 (즉, 상관적이며 인지하고 구조적인) 에 대한 탐구를 통하여 고찰 하고자 한다. 이러한 이해는 조직 내에서의 지식확인 과정을 개선시키며 더불어 전체적인 지식경영 실천과 적용을 촉진 할 것으로 고려된다.


Much of the discussion dedicated to the realm of knowledge management has focused on aspects such as knowledge creation, knowledge sharing and various other theories of knowledge management. One particular attribute of knowledge management that has not been given enough research focus is knowledge identification. Knowledge identification is defined as the discovery of what is known and what ought to be known. In an organizational context this would refer to knowing what another actor knows. In this study, social capital and its effects on knowledge identification will be explored. This exploration of the effects that the various dimensions of social capital (relational, cognitive and structural) have on knowledge identification, will better contribute to its understanding. This better understanding will aid organizations to improve the knowledge identification process within their organizations and thus improve the overall management of knowledge. This is one of the first times that knowledge identification has been examined from a social capital perspective. Thus this study hopes to add to the growing literature on knowledge management and also emphasize the important role of social capital in knowledge related activities.