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본 연구에서는 품질전략과 통제시스템간의 조직학습효과에 대해 살펴보았다. 관련문헌에서는 관리목표와 전략 등을 지원할 수 있도록 통제시스템이 설계되어야 한다고 주장하고 있다. 그러나 대부분의 선행연구를 보면 조직의 학습효과를 고려하지 않고 있다. 본 연구에서는 품질전략, 통제시스템, 조직학습 그리고 성과 등 4개 변수간의 관계를 살펴보았다. 생산담당자들에게 설문지를 발송하였고, 91개 기업의 자료를 이용하여 분석하였다. 구조방정식 모형을 사용하여 분석한 주요 결과는 다음과 같다. 품질전략은 조직학습과 성과 변수간에 양의 인과관계가 있는 것으로 나타났다. 또한 조직학습, 통제시스템 그리고 성과간에도 인과관계가 존재하고 있었다. 그러나 품질전략과 통제시스템간에는 통계적으로 유의적인 결과를 발견하지 못했다. 그 이유는 통제시스템 변수들간의 관계에 있는 것으로 나타났다. 즉 목표정보의 제공빈도는 결과정보와 성과평가기준간에 어떠한 상관관계도 발견되지 않았다. 이는 목표정보의 설정이 자주 이루어지지 않는다는 것이며, 그 목표정보가 현장에 자주 제공되어야 할 필요성을 못 느끼는 결과로 보여진다. 또한 ZD(zero-defects)전략과 그에 적합한 통제시스템 및 조직학습이 이루어지는 기업들의 성과가 다른 기업들보다 더 높게 나타났다.


This study empirically examined the learning effect between quality strategy and control system. Normative theory suggests that control systems should be designed to complement management's objectives and strategies. However, almost all of previous studies don't have considered the learning effect. This study used four latent variables : quality strategy, control system, organization learning and performance. To accomplish the purpose, this study empirically analysed the data based on the questionnaires from manufacturing department personnel of 91 Korean companies. The major results using a structural equation modeling are as follows. Quality strategy is related with learning effect and performance. The results also confirmed causal relationships among learning effect, control system and performance. However, quality strategy is not related with control system. The reasons are found on relationships among control system variables. The frequency of goal information doesn't related with feedback of output and performance evaluation. This result implies that the goal setting activity is not so often as output information change. Also, companies implementing a zero-defect strategy fitted with control system and organizational learning outperform the others.