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본 연구는 광역정부 간의 협력적 지역계획에 대한 방안을 제시하는 기초연구이다. 이를 위해 먼저 협력적 지역계획을 수행하기 위하여 협력방법에 대한 원칙과 추진체계를 하나의 이론적 모델로써 제시한 뒤, 이를 근거로 독일 베를린과 브란덴부르그 주에서 수행된 양주의 협력적 광역계획의 협력형태와 추진사례를 살펴보았다. 그리고 베를린과 브란덴부르그의 사례에 비추어 우리나라의 수도권을 대상으로 협력적 광역계획의 현황을 진단한 뒤, 현재의 문제점과 앞으로 나아가야할 정책적 개선방향을 살펴보았다. 이 과정에서 결론적으로 우리나라에서 협력적 광역계획을 효과적 추진하기 위해서는 다음과 같은 세가지의 정책적 대안제시가 필요하다. 첫째, 계획의 초기부터 해당 지방자치단체간의 협력이 이루어질 수 있도록 기구의 조정이 필요하다. 둘째, 상위행정기관의 간섭이나 의존도를 낮추고 자체적인 협력을 강화할 필요가 있다. 셋째, 광역계획의 법적 기능이 전략계획으로써의 역할을 담당해야 하며, 도시의 특성과 위계를 고려한 관리계획의 역할을 담당해야 한다.


This Study is a basic research for promoting the collaborative regional planning among the local governments. In this context, the promoting principle and structure of administrative system is at first proposed as a theoretical model of regional planning. And then, based on this model, the joint spatial planning Berlin-Brandenburg in Germany is observed, how to be conceived. This Berlin-Brandenburg Model is now used as a comparative basis for diagnosing and estimating the metropolitan regional planning in Korea. This diagnosis and estimation shows the present problems and the future policy issues of the collaborative metropolitan regional planning in Korea. Consequently, for the effective promotion of collaborative regional planning, it can be summarized in 3 policy alternatives as it follows. First, from the initial stage of planning the related local governments shall make up the planning and executive institution. Second, any kind of dependence and intervention of the administrative institution at higher level shall be excluded as possible and the autonomous ability shall be strengthened for the self-management. Third, the function of the metropolitan regional plan shall play the role of strategical planning for the urban management under consideration of urban characteristics and hierarchy.