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본 논문의 목적은 루이스 칸의 회화를 고찰함으로써 칸이 건축적 사고의 전단계로서의 공간개념의 발전 과정을 밝히고자 함이다. 건축가의 아이디어는 다양한 매체를 통해 표현되며 그러한 과정을 통해 건축적 사고가 발전된다. 루이스 칸은 건축보다 회화를 먼저 시작한 건축가로 그의 건축 초기에 다작의 여행 스케치를 남겼다. 그의 회화는 공간에 대한 느낌을 표현하는 수단으로서 가장 의미 있는 매체였던 것이다. 2회에 걸친 유럽 여행 스케치와 1950년대 이후에는 당시 추상미술의 영향을 받은 스케치를 남기고 있다. 연구의 결과는 다음과 같다. 유럽 여행 스케치를 통하여 그는 고대 건축의 이미지를 발견하였으며 이것을 추상화시켜 그의 건축 입면에 도입하였다. 또한 고대 건축의 폐허의 이미지는 건축에서는 겹 공간으로 나타나 내부와 외부의 전이 공간으로서 작용하였다. 그리고 움직임에 의한 다양한 시점을 가진 연작을 통해 움직임에 대한 표현을 보여주었으며 건축 공간에서는 반복적 매스의 연결로 나타난다.


The purpose of this study is to show the development process of space concept by studying on the Louis I. Kahn's painting as pre-architectural thinking. Generally the idea of an architect is represented with lots of mediums, and the architectural thinking is developed through the process. In his early days, he, as an architect, made many travel sketches of Europe. In these days, painting was the most significant medium to him. Since 1950's, he also left lots of sketches affected by abstract painting in addition to travel sketches. The results of this study were as follows: He found the image of antiquity from his painting and he made this image into abstraction in the facade. And the image of ruins was translated the layered space which was the transitional space. And he presented 'marche' through the series of painting of various view point. The Concept of 'marche' was translated into the connections of repetitive mass in the architectural space.