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부산광역시(이하 부산시라 한다)소재 재래시장의 실태조사를 바탕으로 세부 특성을 파악하고, 재래시장의 대지, 시장 건축물, 매장 등에 관련된 변수를 종합하여 시장 특성별로 유형화하였다. 이를 토대로 유형별로 분석하여 재래시장들이 시설현대화와 경영현대화를 바탕으로 경쟁력을 갖춘 재래시장으로 부흥시킬 수 있는 활성화 방안을 제시하는데 목적이 있다. 부산시 재래시장의 유형화에 따른 활성화 방안을 제시하기 위하여 부산시 소재 93개 재래시장을 대상으로 대지 관련요소, 시장건축물 관련요소, 매장 관련요소, 접근성 관련요소 등 총 14종의 변수로 각 인자들의 특성을 파악함과 동시에 이를 토대로 비슷한 특징을 가진 시장별로 유형화하여 유형별 활성화 방안을 제시하였다. 주요용어 : 재래시장, 특성, 유형화, 활성화.


With opening some foreign trades and launching grand shopping-mall managed by advanced techniques the Korean traditional markets have come to lose their competition around the lives of the community residents. To tackle competition problem the government has issued the special act, "The special act to restruct small and mid industries and to revitalize the traditional markets", assisting them through urging the modernization of facility and management. On the basis of the background the research will utilize the data investigated and analyzed practices in Busan traditional markets to suggest the revitalization plans of the traditional markets in the mid-long term, So the research will suggest some methods to revitalize the traditional markets through facility modernization and management modernization.The research illuminates the practices of general issues, the scales, the market space, and buildings, conducts cluster analysis with some variants, and suggests the methods to revitalize the traditional markets by the determined types of the market characterizations.