초록 close

이제까지 우리나라의 긍정적인 행동 지지 프로그램(Positive Behavior Support Program)과 이 프로그램 실시의 토대가 되는 기능중심의 행동 평가(Functional Behavioral Assessment)에 대한 연구들은 문제행동을 가진 소수의 장애학생들을 중심으로 실시되어왔다. 그러나 최근에는 그 기법을 광범위한 학생, 광범위한 맥락에서 성공적으로 적용할 수 있음이 밝혀졌고, 그 대상의 범위가 개별학생을 위한 개입에서 전교생을 대상으로 한 개입으로 확장되었으며, 전교 학생들을 대상으로 하여 문제행동이 발생하기 전에 긍정적인 행동 기술을 가르치는 예방 중심의 행동 지도 프로그램으로 정의되기에 이르렀다. 그러므로 본 논문에서는 긍정적인 행동 지지 프로그램과 기능중심의 행동 평가를 일반학생들의 문제행동 예방을 위하여, 우리나라에 적용하기 위한 구체적인 세부절차와 유의점을 제시하고 있다.


A Coping Strategies of School Discipline Problem in Korea: Functional Behavioral Assessment and Positive BehaviorSupport Programs This article is written for introducing Positive Behavior Support Programs (PBS) and Functional Behavioral Assessment(FBA) to Korea. PBS are school-wide proactive program, which include behavior intervention strategies and based on human behavior science. FBA is a proactive approach to program planning and is a crucial step in providing the link to intervention based on the purpose of the student's behavior within the current environment. For success to implement PBS, using collaborative team problem-solving, research-based interventions, multiple data sources for planning and evaluation, and positive strategies to reduce punitive disciplinary practices. Future investigations must demonstrate real PBS practices in Korean elementary schools and analysis the result.