초록 close

이 연구는 사회과 학습 방법을 개선하기 위해 시도되었으며, 이를 위해 학습자 중심의 효과적인 사회과 학습을 위한 백지도를 개발하고 개발된 백지도의 효과를 입증하기 위해 현장에서 활동 학습지 내지 수행평가지로 활용해보았다. 사회과 학습을 위하여, 첫째 교과서 진도에 맞추어 보조 교과서 자료로 활용할 수 있고, 둘째 다양한 문제 유형으로 구성하여 아동들의 흥미를 유발시키며, 셋째 사회과에서 요구하는 사고력과 탐구력을 향상시키고, 넷째 기본 학습을 익히고 난 후 다른 지역에 관한 확산적인 사고를 요하는 문제를 제시하여 수준별 학습이 이루어질 수 있는 백지도를 개발하고 백지도 활용을 위한 교수·학습 지도안을 작성하였다. 개발된 백지도를 활용한 학습은 기존의 학습 방법에 의한 학습보다 사고력 신장이나 학습자들의 적극적인 학습 참여를 유도하는데 효과적이었다.


This study tried to improve learning method of Social Studies. To do this the study developed a base map for effective learner - centered social studies learning and made use of a developed base map verifying the effect of the base map.A base map for learning Social Studies was constructed as follows : first, the map can be used as a supplement to the textbook. Second, the map can enhance the students? interest when it is made in various patterns. Third, the map can help improve the thinking power and inquiry skills needed in Social Studies. Fourth, learning according to the students? level can be done with a base map when the content of other areas and by presenting the problems need comprehensive thinking after the students? initial study. This study indicates that learning using base map is more effective in enhancing thinking power and participates in the students learning.