초록 close

본 연구의 목적은 지리과 수업에서 ‘학습자가 지리 개념을 보다 효과적으로 습득·이해할 수 있는가’를 개념도를 바탕으로 실험군과 통제군의 성취도 차이 비교·분석을 통해서 검토하고자 하며, 또한 단순히 수업전략으로서의 개념도 활용에서 벗어나 평가도구로서 개념도의 활용 방안을 모색해 보고자 한다. 실험은 총 5주에 걸쳐 두 개의 집단을 대상으로 실시되었는데, 이 때 연구 집단은 교사 위주의 강의 후 요약·정리하는 기존의 전통적 방식의 수업처치를 사용한 통제군과 강의 후 학습자가 주도적으로 작성한 개념도를 활용하여 수업처치한 실험군으로 나누어서 진행하였다. 연구 집단에 대한 평가는 각각 두 차례에 걸친 성취도 검사와 한 차례의 사후 검사로 나누어 시행하였다.


This study is attempted to examine the effects of the concept mapping in the geography instruction. The first motive question is that ?How can teachers make students acquire and understand the geographical concepts more efficiently and effectively?? with concept mapping, I try to examine it through contrastive analysis and comparison on the students between experiment and control group. The experiment was conducted for 5 weeks with two mentioned groups. The students of control group was taught with traditional instruction method, teacher-fronted instruction and summary pattern and those of experiment group with student-centered instruction where students can learn the subject willingly through concept mapping. The evaluation of the performance in each group was conducted compared by two achievement tests and one post-test.