초록 close

본 연구는 무용을 전공하던 학생들이 무용을 중도에 탈락하는 원인이 무엇이고 중도탈락 이후의 생활은 어떠한지를 분석하고자 연구 참여자를 무용전공 여대생으로 제한하였다. 무용전공 여대생의 중도탈락 원인과 중도탈락 이후의 적응과정을 분석하고자 대학에 진학하여 무용을 전공하다가 중도에 탈락하여 다른 학과로 전과한 여대생을 추적하여 무용 중도탈락의 원인과 중도탈락 이후의 적응과정을 분석하였다. 본 연구를 위해서 유목적 표집법 중 눈덩이 표집법을 통해 선정된 2명의 연구 참여자에게 개방형 질문지를 통하여 면담을 실시한 결과, 정체성 상실, 무용 활동에 대한 인식부족, 구성원간 이해 부족 등이 중도탈락 원인으로 도출되었다. 또한 새로운 환경에서 구성원과의 상호작용으로 얻어진 만족감과 도전, 성취 및 목표의식 생성을 통한 정체성 회복이 중도탈락 이후의 적응과정 영역으로 분석되었다.


The purpose of this study was to analyze reason of university female dancers' dropout and adaptation process of university days after dropout. This study used in-depth interviews to acquire various informations about reason of university female dancers' dropout and adaptation process of university days after dropout. Participants in this study were 2 Female Students of University. From the analysis of this study, the following results were obtain: The reason of university female dancers' dropout was a loss identity and understanding variable dancing activities and a lack of mutual relationship among other members. And after dropout participants adapted themselves to their new environment by having a good relationship with their new members and establishing their identity through challenge, achievement and setting their goal,