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이 연구는 다운증후군아동의 제스츄어 사용을 살펴보기 위해 구조화된 상황에서 제스츄어 사용빈도, 제스츄어 유형에 따른 사용비율을 표현언어를 일치시킨 대조군과 비교하였다. 제스츄어 유형은 관습적 제스츄어, 원거리 제스츄어, 상징적 제스츄어, 제스츄어 조합, 장난하기, 말하기(말이 동반된 제스츄어), 기타로 분류하였다. 제스츄어 사용빈도는 다운증후군아동이 대조군에 비해 유의하게 높게 나타났다(p<.05). 제스츄어 유형에 따른 사용비율은 대조군이 90.7%로 거의 관습적 제스츄어만을 사용하는 반면, 다운증후군아동의 관습적 제스츄어의 사용이 64.2%로 상대적으로 낮고 관습적 제스츄어 이외에 발달된 수준의 다양한 제스츄어를 사용하는 것으로 나타났다. 특히 상징적 제스츄어, 제스츄어 조합, 장난하기는 다운증후군아동에게만 나타났다. 결과는 다운증후군아동의 언어발달 특성으로 구어적 의사소통의 어려움과 제스츄어 사용능력을 설명하는 근거가 되고, 이를 반영한 평가와 교육의 필요성을 시사한다.


This study investigates the use of gestures in children with Down Syndrome using CSBS by Wetherby & Prizant (1993). Ten children with Down Syndrome participated in this study as an experimental group, and ten children with normal development, as a control group. Frequency, rate, and type of gestures used were coded. The data were analyzed by descriptive statistics and a t-test in SPSS (version 10). The results of the present study can be summarized as follows: (1) Normal children used 2.0 gestures per minute and children with Down Syndrome used 3.5 gestures per minute. Thus, children with Down Syndrome used a high frequency in average number of gestures than children with normal development. There were significant differences between the groups in the total number of gestures (p< .05). (2) In the rate of gesturing, children with normal development made the most use of conventional gestures(90.7%). On the other hand, children with Down Syndrome used a much lower rate of conventional gestures(64.2%). It revealed that children with Down Syndrome used various high-level and richer-repertoire gestures than the control group. This result is consistent with previous studies. It was shown that symbolic gestures and combined gestures and joking were used only by children with Down Syndrome. In conclusion, predominant use of gestures by the children with Down Syndrome explains that these children have difficulty in language production. However, this study does not show a relation between gestures and language.