초록 close

The purpose of this research was to examine the characteristics of two-year-old children’s pretend play in relation to the gender and teachers’ intervention. The participants of this study were 30 children and 8 teachers. Children’s pretend play was observed in terms of theme, factors, types, and places. The results showed that the characteristics of the children’s pretend play were reflective of their development and gender. The strategies the teachers utilized during interventions also affected the children’s pretend play. The implications for further research and for the integration of special children and normally developing children were discussed.


본 연구의 목적은 만 2세 유아의 상상놀이 특성을 영아의 성과 교사의 개입을 중심으로 알아보는 데 있다. 연구대상은 2세 영아 30명과 교사 8명이었다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 만 2세 영아의 상상놀이는 발달단계의 특성을 반영하는 것으로 나타났다. 또한 영아의 성별에 따라 상상놀이의 주제, 가작화 요소, 상상놀이 유형, 상상놀이가 일어난 장소가 전반적으로 차이가 있었다. 둘째, 교사들은 만 2세 영아의 상상놀이에 적극적으로 참여하였으며, 교사의 개입으로 인해 특히, 언어의 가작화와 상상놀이 유형, 상상놀이가 일어난 장소가 영향을 받았다. 본 연구는 아직 많이 연구되지 않은 만 2세의 상상놀이 특성을 살펴보고, 이를 기초로 일반유아와 특수유아를 위한 통합교육에 대한 시사점을 제시하였다는데 의의가 있다.