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고등학교 간 성적 차이가 엄존하는 현실 속에서 단위 학교별로 내신등급을 산출하자는 교육부의 2008학년도 대입제도개선안은 입시 관계자들이 흔쾌히 동의하기 어려운 면이 있다. 대입 전형의 공정성도 제고하면서 각 고등학교가 교육과정을 자율적으로 운영하는데 방해가 되지 않는 제도적 장치가 필요하다. 그것은 위계선형모형(HLM)을 통해 학교 효과성을 측정하고, 이를 바탕으로 내신 등급을 보정(補正)하는 것이다. 수학 성취도에 유의한 영향을 주는 부모의 사회경제적 지위(SES) 변인을 고려한 경험 자료의 분석 결과, 약 42% 학교의 수학 내신 등급이 상향 또는 하향 보정될 필요가 있음을 알 수 있었다. HLM 방식의 타당성 검증 노력이 계속되어야 함을 제언하고, 대입 전형에서 공정성을 높이는 게 무엇보다 중요함을 논의하였다.


It seems to be not easy for the interested persons to accept the ministry of education's plan for the post-2008 college entrance examination system, grading each high school record individually, in the presence of school gap in achievement. Now we need a new system to enhance the fairness of college entrance exam and to promote the autonomous administration of high school curriculum. In my thought, it is to compensate the grade of high school record, according to the school effectiveness computed by 2-level hierarchical linear model. Analysing an empirical data, considering the SES as one of important independent variables and the math achievement as a dependent variable, about 42% of schools needed to be compensated higher or lower. I said to myself to do work more to validate the HLM method. And I discussed that enhancing fairness is more important than any other things in the college entrance exam system.