초록 close

본 연구는 합리적 선택 신제도주의 이론을 고려대학교 학부제 투쟁 사례에 적용하여 학생 입장에서 학부제가 어떠한 의미를 가지고 있는가를 분석해 보았다. 특히 학부제가 직접적 정책 수혜자인 학생들의 이해관계와 정책 선호를 어떻게 변화시키고 어떤 상호작용을 거쳐 정책 변동을 이끌어 내는지를 면밀히 분석할 수 있었다. 연구를 통해 알아본 학부제의 정책적 함의는 첫째, 학부제는 학생 개개인에게 그들의 생애 소득과 직결되는 재산권적 성격을 가진 것으로서 행위 유인의 변화를 일으키는 중요 요인이 된다. 둘째, 학부제 투쟁은 불법행위라기보다는 거래비용 증가로 인한 스스로의 자구책이라 할 수 있으며 거래비용을 줄일 수 있느냐 여부가 정책 성공의 주요한 요소가 된다. 셋째, 학부제도 거대한 우리 사회의 사회문화적 요인에 의해 경로의존이 나타나고 있으므로 정부가 행위자들의 제도적 학습을 유도해야만 한다는 것이다.


This study analyzes the meaning of academic divisional system in student position through analyzing of Korea University demonstration case using rational choice new institutionalsm. Especially, I can analyze how academic divisional system changes student's interests and policy preferences, goes through interaction, and leads to policy change. The meanings of academic divisional system which I find out is: First, academic divisional system is characterized as property rights which is connected directly with each student's lifetime earnings and brings about the change of behavioral incentives. Second, demonstration against academic divisional system is not illegal action but self-help, so how policy makers decrease transaction cost is essential factor of policy success. Third, academic divisional system also shows path dependence by our society's sociocultural factor, so policy makers should induce actor's institutional learning.