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본 논문에서는 자동차 에드혹망에서의 위치기반 라우팅 프로토콜과 비위치기반 라우팅 프로토콜의 성능을 비교하고 분석하였다. 여러 가지 성능평가 요소로 분석되어진 프로토콜들은 위치기반 라우팅 프로토콜의 GPSR (Greedy Perimeter Stateless Routing)과 비위치기반 라우팅 프로토콜의 AODV (Ad-hoc On-Demand Distance Vector)과 DSR (Dynamic Source Routing) 프로토콜들이다. 패킷 전송율, 접속시 첫 번째 패킷의 지연, 그리고 거리에 따른 평균 홉수의 3가지 프로토콜 특성들을 비교하였다. 시뮬레이션의 결과로 AODV는 DSR 보다 우수한 성능을 보였다. 그러나, 자동차 에드혹망의 높은 이동성 때문에 위치기반 라우팅 프로토콜인 GPSR이 AODV와 DSR과 같은 비위치기반 라우팅 프로토콜들보다 우수한 성능을 보여주었다.


In this paper, we evaluate and compare performance between position-based and non-position-based routing protocols in a vehicular ad-hoc network. The protocols evaluated in this paper for many performance evaluation aspects are a position-based routing protocol, GPSR (Greedy Perimeter Stateless Routing), and the non-position-based such as AODV (Ad-hoc On-Demand Distance Vector) and DSR (Dynamic Source Routing) protocols. The three protocol characteristics such as Packet Delivery Ratio, Latency of first packet per connection, and Average number of hops depending on distance are compared and evaluated. As the result of simulation, the AODV performed better than the DSR. However, due to the high mobility characteristic of a vehicular ad-hoc network, GPSR, the position-based routing performs better than the non-position-based routing protocols such as AODV and DSR in a vehicular ad-hoc network environment.