초록 close

최근 교량 건설과 관련된 국내・외의 기술동향을 살펴보면 다양한 구조용 재료의 개발과 더불어 새로운 형식의 교량을 개발하고자 하는 노력이 경주되고 있다. 특히, 기존의 건설재료인 콘크리트와 강재(강판, 철근, PS강재 등)의 재료적 장점을 극대화하여 기존 중・장경간 합성거더교의 주요형식인 강박스, 프리플렉스의 취약점으로 거론되는 처짐, 진동, 강재단면의 저효율성 등과 같은 문제점을 개선하여 경간을 장대화하려는 목적으로 새롭게 개발된 합성거더교인 SCP거더교(Steel Confined Prestressed Concrete Girder Bridge)가 그 일예이다. SCP합성거더교의 SCP거더는 기존의 PSC거더를 강재가 둘러싸는 형태의 합성거더로서, 외피의 강재는 시공시 거푸집으로 사용할 뿐만 아니라 철근을 대체하여 철근량을 감소시켜 현장시공성을 극대화하고 취성인 콘크리트를 외부에서 구속함으로써 콘크리트의 효율을 증가시킬 수 있는 구조형식이다.


Recently, the SCP(Steel Confined Prestressed concrete) composite girders are developed to improve the characteristic such as displacement, vibration, and heavy dead load due to influence of self weight, and inefficiency of steel section of exiting girder-type railroad bridges. It is needed to verify the economical efficiency of newly developed SCP composite girder bridge compared with the conventional girder-type bridges. In this paper, LCC analysis for alternative railroad bridges is performed and its technique based on level of risk(probability of failure) is suggested. From the results, it may be stated that SCP composite girder bridge is more economical than a conventional one.