초록 close

동절기에 전차선로 주변의 온도가 0℃ 이하가 되는 경우 가공 전차선에 서리 또는 결빙이 형성될 수 있으며, 이러한 상태에서 차량이 운행하면 팬터그래프의 습동판과 전차선 사이에 절연물이 개입되고 이로 인해 아크가 발생하게 된다. 이러한 아크는 팬터그래프 접촉 스트립을 손상시키고 집전전류의 품질을 저하시켜 열차의 안전운행에 지장을 초래하게 된다. 또한 팬터그래프 습동판과 전차선 사이에 발생되는 아크는 전자파를 발생시켜 선로 주변의 통신선과 인체에도 영향을 줄 우려가 있다.


Deicing system is to melt frost or ice freezed in catenary line when the temperature is lower than 0℃ in winter. The principle of deicing system is to melt frost or ice by Joule heat of catenary impedance. The performance of deicing is dependant of deicing current determined by the length of deicing section, deicing impedance and current division ratio of catenary line and messenger line. So, we present technique for estimating deicing current and process for determination of deicing section in the conventional line. Deicing impedance is estimated using Carson-Pollaczek equation, and current division ratio of catenary line and messenger line is estimated using voltage drop, and deicing current is estimated using power system data of deicing system. For the determination of the final deicing section, we verified estimated value comparing with experiment value of deicing impedance and current division ratio of catenary line and messenger line using low voltage experiment. Finally, we verified the validity of estimation technique and process using a simulated test data of real deicing system operation in the Chungju Substation, Chungbuk line.