초록 close

최근 성토하여 시공한 도로나 철도 등의 교통시설은 주위 환경과의 단절을 유발하기 때문에 이러한 곳에서 교통을 용이하게 하기 위하여 횡단터널의 시공이 증가하고 있다. 철도, 도로, 제방 등과 같은 시설의 지하를 굴착하여 횡단터널을 시공하는 것은 교통의 흐름 등 기존시설의 기능을 저해하지 않고 시공이 이루어져야 한다. 이러한 목적으로 기존에 개발되고 시공된 공법들 중에는 NTR공법, TRCM공법, Pipe Roof공법, Front Jacking공법, Messer Shield공법 등이 있다. RPS 공법은 기존공법들의 단점을 보완한 공법으로서 측면을 Panel로 시공하여 불필요한 콘크리트 타설량을 줄이고, 간편한 기계설비와 플랜트로 다른 공법에 비해 작업공간이 적게 소요된다. 또한, Roof 시공 시 선단슈를 통한 방향전환이 가능한 공법으로 개발되었다.


Recently, the crossing tunnel has been constructed frequently to connect the separated area by highway and railroad. The construction of crossing tunnel must be progressed while maintaining the existing traffic of the highway as well as railroad. There are many cross tunnelling methods such as NTR, TRCM, Messer Shield, Front Jacking, and Pipe Roof Method. The advantages of adopting RPS(Roof Panel Shield) method in crossing tunnel construction with comparing other existing cross tunnelling methods are needed a little volume of concrete and easy to change the direction of cutting shoe during the construction of pipe roof. The 3-dimensional numerical analysis of RPS to consider the arching effect was performed for the application in the crossing tunnel under railroad. The earth pressure distribution and settlement were predicted when the RPS method was applied during the excavation for crossing railroad tunnel construction.