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본 연구에서는 비지지 길이 한쪽 단에 계단식 단면 변화를 가지는 보에 대해 횡-비틀림 좌굴 강도를 합리적으로 산정하기 위한 새로운 모멘트구배 수정계수를 개발, 제안하였다. 새로운 모멘트구배 수정계수식을 개발하기 위하여 유한요소해석 프로그램이 활용되었으며, 제안식은 기존에 발표된 식들과 비교분석되었다. 구조물에 발생가능한 대부분의 하중조건이 본 연구에 고려되었으며, 본 논문을 통해 제안된 새로운 모멘트구배 수정계수식은 건물과 교량의 설계 및 유지관리 기술자들이 간편하고 경제적인 설계를 유도하는 데 크게 기여할 것이다.


New design equations for calculating the lateral-torsional buckling moment resistances of singly stepped I-section beams subjected to general loading on the top flange are suggested based on the investigations of elastic finite-element analyses. The new equations presented in this study are compared with current moment gradient modifiers presented by other researchers and specifications. The study considered almost loading cases on buildings and bridges. The proposed equations should be easily used to calculate the lateral-torsional buckling moment resistance of stepped I-beams.


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lateral-torsional buckling, beam design, moment gradient correction factor1. 서 론攀1상명대학교 공과대학 토목환경공학부*교신저자 : 박종섭(jonpark@smu.ac.kr)攀攀한국산학기술학회논문지Vol. 7, No. 1, pp. 63-69, 2006연속 경간을 가지는 I형강을 교량에 적용시, 경제적인 단면 활용을 위하여 부 모멘트가 크게 발생되는 내부 지점부에 휨강성을 증가시키고자