초록 close

본 연구는 스포츠센터 고객의 라이프스타일 특성이 재구매환경 요인에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 연구의 대상은 2005년 현재 서울특별시를 비롯하여 6개 광역시 소재 총 22개를 선정하여 유층집락무선표집법(systematic stratified cluster random sampling)을 사용하였으며, 41명의 자료를 제외한 총1,059(96.3%)명의 설문지를 유효표본으로 하였다. 측정도구의 신뢰도는 .6686에서 .8818로 나타났으며, 자료 분석을 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 라이프스타일특성(건강, 유행, 내부, 쾌락, 보수, 합리)이 재구매환경 요인에 미치는 영향에 있어서 내부, 유행, 보수, 합리, 쾌락은 지도자 요인, 합리, 유행, 쾌락, 건강은 프로그램 요인, 유행, 내부, 쾌락, 건강, 보수는 청결성 요인, 내부, 보수, 합리, 쾌락, 유행은 편리성 요인, 유행, 보수, 내부, 쾌락, 건강은 시설 요인, 유행, 내부, 합리, 쾌락, 보수, 건강은 신뢰성 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.


This study aims to analyze the influence of life style characteristics of consumers in sports centers to repurchase intention factors. Samples for this study are 22 centers located in Seoul and 6 metropolitan cities and systematic stratified cluster random sampling is used. Question sheets of 1,059 persons are valid samples except 41 sheets. Reliability of measuring tool is between .6686 and .8818. Multiple regression analysis is performed for data analysis. Life style characteristics such as health, fashion, inside, pleasure, conservation and reasonableness influence to repurchase factors based on following categories respectively. Inside, pleasure, conservation and reasonableness influence to leader's factor meaningfully. Reasonableness, fashion, pleasure and health influence to program factor meaningfully. Fashion, inside, pleasure and conservation influence to cleanness factor meaningfully. Fashion, conservation, inside, pleasure and health influence to facility factor meaningfully. Fashion, inside, reasonableness, pleasure, conservation and health influence to confidence factor meaningfully.