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본 연구는 유아교육법 제정과정에서 참여집단들이 법제정을 위해 활동한 과정과 그 영향력을 분석하여 유아교육법이 어떤 과정을 거쳐 어떻게 제정이 되었는지의 실제를 밝히는데 목적이 있다. 1994년 교육개혁위원회 활동부터 최종 법안이 통과한 2004년 1월까지 유아교육법제정과정에 참여했던 여러 관련 집단들 중 교육개혁위원회 이후부터 유아교육공교육체제실현을위한범국민연대모임, 유아교육발전추진위원회, 그리고 유아교육법제정실현을위한유아교육대표자연대모임을 중심으로 참여집단들이 자신들이 이해와 요구를 관철시키기 위해 실시한 정치적 활동과 그것이 법제정에 미친 영향력을 분석하고자 하는 것이다. 본 연구의 방법으로는 각 참여집단의 유아교육법제정 관련된 활동을 알아보기 위해 각종 정부발행 문서 및 회의자료, 정책토론회 자료, 공청회 자료, 위원회 추진일지 등의 문헌 및 실제 기록 자료를 정리․분석하였다. 또한 각 참여집단의 영향력 요소를 알아보기 위해 교육정책결정과정을 정치적 활동의 영향력으로 본 Mazzoni의 권한-영향 분석요소를 활용하여 참여집단의 목표, 동기, 자원, 전략 및 외부적 상황 등을 분석하였다. 본 연구의 결과로는 유아교육법제정과정에 여러 다양한 참여집단들의 선행활동과 노력이 있어왔으며, 각 시기별로 법제정과정에 미친 참여집단의 영향력의 요소가 달랐음을 밝히고자 한다.


The purpose of this study is to analyze the process of participating groups in the legislative process of the Early Childhood Education Act and their influence to find out the presence of how the Early Childhood Education Law is enacted through what process. Several pertinent groups participated in the legislative process of the Early Childhood Education Law, from the activities of Education Reform Committee in 1994 to actual passage of the final enactment in January 2004. These participating groups consisted mainly of the National Solidarity for Realization of Early Childhood Education in Public Education System, the Committee for Early Childhood Education Development, and the Grand Group for Early Childhood Education Delegation for the Enactment of the Early Childhood Education Act. This study analyzes their respective positions and their influence on the enactment of the Act. As the method of this study, various documents and actually recorded data, including documents of various government publications and meeting data, public hearing data, public forum data, daily records of each committee and others, are arranged and analyzed to find the activities related to the enactment of the Early Childhood Education Act for each participating group. In addition, to find the influence factors of each participating group, the education policy decision process is analyzed for goals, motivations, resources, strategies and settings of the participating groups by facilitating the authority- impact analysis of Mazzoni by looking under the influence of political activities. The results of this study show that there were advance activities and endeavors of diverse participating groups on the enactment process of the Early Childhood Education Act, and the influence elements of participating group impacted on the legislative process for each period were different.


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Early Childhood Education Act participating group political activities nfluence factor