초록 close

이 논문은 국어 문법 교과서의 내용 개발을 위해 내용선정의 기준을 모색하고 이를 적용한 실제 학습 단원 모형을 제시하는 데 목적을 둔다.문법교과서는 문법 교육에서 그 성패를 결정하는 매우 중요한 도구이다. 학습자와 교사는 문법 교과서를 통해 국어의 지식을 학습한다. 그러나 모국어에 대한 지식은 내재된 지식으로서, 모국어 화자들에게는 완전히 생소한 지식이 아니다. 문법 교과서의 내용을 구성할 때 이러한 점을 충분히 고려하여 학습자의 동기를 유발하고 잠재지식을 활용할 수 있도록 내용을 구성하여야 한다. 또한 각 단원의 내용 사이에는 연계가 잘 이루어지도록 해야 한다. 또한 일상의 언어 수행 능력을 향상시킬 수 있는 실제적인 문법지식으로 구성되어야 한다. 문법교과서에서 다루는 지식은 지식 자체로 의미가 있는 것이기보다는 기능적 실효성을 갖는 지식으로 가공되어야 한다. 이 논문에서는 이러한 관점을 반영하여 문법 단원 중에서 ‘음운과 음절’에 대한 단원 모형을 제안하였다.


This thesis is a proposal for a better contents for Grammar textbook. Grammar textbook has an important role in grammar education. Both students and teachers contact directly to their mother language knowledge by studying grammar textbook. Grammar researchers and instructers should keep in mind that a better textbooks can maintain a student's motivation and desire for their language knowledge. Grammar textbook writers have to make useful grammar books which are centered on users, not grammar knowledge itself. I suggest three principals which can make up the recent grammar textbooks. First, Grammar textbooks have to motivate student's latent language competence. Second, the contents of grammar books are connected each other. And third, Grammar textbooks have to supply proper knowledge which will improve daily language skill in actual situation. At last this thesis shows an model grammar syllabus for one unit, especially for korean phoneme and syllables.