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본 연구는 유치원 교실 현장의 읽기․쓰기 지도 내용 실태 및 선정에 어떠한 요인들이 영향을 미치는 지를 알아보고자 하였다. 경기지역 유치원 교사 142명을 대상으로 설문지와 인터뷰를 실시하여 유치원에서 이루어지는 읽기․쓰기 지도 내용을 알아본 결과 대부분의 유치원에서 유치원 교육과정에 제시된 내용의 범위를 넘어서서 지도하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 지도 내용 선정에 영향을 미친 요인을 중다회귀분석을 실시하여 알아 본 결과 읽기·쓰기에 대한 학부모의 요구와 기대, 읽기·쓰기에 대한 유아의 관심, 읽기·쓰기 교육의 필요성에 대한 교사의 신념이 유의미한 수준에서 영향을 미친 것으로 나타났다. 그러나 유치원의 유형(공립, 사립), 유·초등 연계 연수의 경험, 유치원과 초등학교 교육과정에 대한 지식의 정도는 영향을 미치지 않는 것으로 밝혀졌다. 이 연구 결과를 바탕으로 교육과정에 근거한 유치원 언어 지도가 이루어질 수 있는 방안에 대해 논의하였다.


The purpose of this study was to examine the realities of reading and writing instruction in kindergarten and also to explore factors influencing kindergarten teachers' selection of instructional goals. For this purpose, a questionnaire was administered to 142 kindergarten teachers, and interviews were carried out with 10 teachers. The questionnaire data were analyzed with SPSS using multiple linear regression analysis. The results showed that most kindergarten teachers were covering curricular goals for the first graders. In addition, the results of multiple regression analysis indicated that parents' requests, children's interests in reading and writing, and teachers' belief in literacy instruction were significant predictors of teachers' curricular goal selection. On the other hand, the type of kindergarten, teachers' knowledge of National Curriculum, and in-service teacher training were not statistically significant predictors.