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본 논문의 목적은 보험소비자의 니드 및 표적고객 분석을 통해 보험회사의 마케팅 전략 수립에 유용한 시사점을 제공하는데 있다. 고객니드는 소비자가 상품 구입시 중요하게 고려하는 요소와 판매채널 선호도를 결합하여 분석한다. 분석은 자동차보험, 종신보험, 건강보험 및 연금을 대상으로 하고, 분석방법으로는 컨조인트 분석과 상응분석을 사용한다. 분석결과 첫째, 결합 선호의 구성 속성간 중요도는 종목별로 어느 정도 차이를 보이는 것으로 나타났다. 예를 들어 자동차보험의 경우는 판매채널의 선택이 마케팅믹스 전략 수립에 가장 중요한 요소인데 비해 종신보험의 경우는 제품개발, 촉진, 가격전략의 수립이 판매채널보다 더 중요한 요소로 분석되었다. 보험회사가 효율적으로 자원을 활용하기 위해서는 종목간 차별화된 마케팅믹스 전략을 수립하여야 할 것이다. 둘째, 표적고객에 대한 분석 결과를 보면 고객 특성별로 선호결합에 대해 상당한 차이를 보이는 것으로 나타나고 있어, 비차별화 마케팅보다는 소비자 유형별 니드에 부합될 수 있는 차별적 마케팅 전략이 수립되어야 함을 시사하고 있다. 셋째, 신판매채널에 대한 선호도를 종목별로 보면, 자동차보험과 건강보험에서는 인터넷에 대한 선호도가 높고, 연금의 경우는 은행에 대한 선호도가 높은 것으로 나타났다. 그리고 종신보험의 경우는 전문설계에 대한 선호도가 높은 것으로 나타났다.


The main purpose of this study is to provide useful implications for developing marketing strategies between insurance products such as the automobile insurance, the whole life insurance, the private health insurance, and the personal pension. It is expected to alter consumers' needs for the products due to the recent environmental changes such as price liberalization, financial convergence, and the advent of new distribution channels. The conjoint analysis and the correspondence analysis are employed to find out the conjoint preference for considerations in purchasing a product and a distribution channel, and target customers, respectively. The findings of this study are summarized as follows: Firstly, it is required to adapt a different marketing strategy between insurance products in order to use resources efficiently. The conjoint analysis, for example, shows that the marketing strategy focused on distribution is needed in the automobile insurance. On the contrary it is a better way to allocate resources to the product development, promotion, and pricing rather than distribution in the case of whole life insurance. Secondly, the correspondence analysis shows a great different conjoint preference between customers, which recommends the differentiation marketing strategy and a selection of target customers analytically and sophisticatedly. Finally, with regard to the new distribution channels internet is to be preferred in the automobile insurance and the private health insurance. The preference for banking and professional financial planner is to be high in the personal pension and the whole life insurance.