초록 close

본고에서는 현장 교사들을 대상으로 한 미술과 교육목표에 대한 의견조사 결과와 미술교육 전문가들의 협의에서 제안된 미술과 교육 목표에 대한 의견을 근거로 미술과 교육의 성격 변화가 반영된 목표 제시, 학교 급별로 차별화된 미술과 교육 목표의 제시, 미술과 교육 목표 진술의 구체화 등에 대해 논의 한다. 학교 급별 목표의 제시가 필요하다는 전제하 어떻게 분명하게 차별화된 목표를 제시할 것인가를 논의하기 위해서 1차부터 7차까지 미술과 교육 목표의 제시 방법과 진술 방법을 분석하였다. 1차부터 3차까지의 미술과 교육 목표가 비교적 명료하게 학교 급별로, 학년별로 차별화되어 체계적으로 진술된 반면 4차부터 6차까지의 학교 급별, 학년별 목표의 진술은 상대적으로 불분명하게 진술되어 있다. 학교 급별로 차별화된 미술과 교육 목표가 제시되기 위해서는 초등학생들의 미술교과 내용에 대한 선호도가 조사 되었듯이 중, 고등학생들이 선호하는 교과내용의 조사, 교사와 전문가의 의견 차이를 발생시키는 요인들에 대한 조사 등이 실시되어 학교 급별 목표 설정 및 진술에 반영되어야 한다.


This study attempts to suggest how the goal of art education can be constructed in curriculum and how make a discrimination according to school grade. Therefor this study provides the analysis tables of goal of art education for elementary, middle and high school. On the basis of the analysis table and new trend of art education theory this paper suggest as followed. First, one of the important goal of art education of elementary school is the learning of art related knowledge through the experience. Second, important art education goal of middle school is the learning through the experience and learning through the conceptual thinking. Third, the art education goal of the high school is the learning the art related knowledge through the conceptual and critical thinking. The base of mentioned above to graduate the art education goal in elementary the expressive activity should be given much more weight and in high school the culture and social related theme should be selected in art class .