초록 close

본 연구는 초등학교 수학과 영역 중에서 '분수' 영역을 학습하기 위한 정보 안내형 ICT 활용 수업과 구체적 조작활동 수업 계획안을 개발, 적용하는 실험 연구를 실시하고, 이러한 두 가지 교수 방법이 남녀 아동들의 학업 성취도와 흥미도에 미치는 효과를 고찰하고자 하였다. 실험 연구 대상은 충북 소재 초등학교에 재학 중인 4학년 2개반 학생으로 총 40명이 본 연구를 위한 최종 통계 분석에 사용되었다.정보 안내형 ICT 활용 수업과 조작 활동 수업이 학업성취도에 미치는 영향 정도를 분석한 결과, 두 교수 방법 모두 학생들의 학업 성취도 향상에 긍정적인 효과를 갖고 있으며, 수업 종결 후 일정 시간이 경과한 후까지 지속 효과를 갖는 것으로 나타났다. 반면, 정보 안내형 ICT 활용 수업과 조작 활동 수업은 학생들의 학업 성취도에 있어 통계적으로 유의미한 차이가 있다는 증거를 발견할 수 없었고, 성별과의 뚜렷한 상호 작용 효과도 확인할 수 없었다. 두 교수 방법이 수업흥미도에 미치는 영향을 분석한 결과, 정보 안내형 ICT 활용 수업 보다 조작 활동 수업에서 높은 수업 흥미도를 나타냈고, 성별 효과나 성별과 교수 방법의 상호 작용 효과는 확인하지 못했다.


The study of fractions in mathematics is among the most difficult topics for elementary students. Students performance and interests on fractions were low. This study investigated differences in student performance and interests when elementary students were presented with fractions in information-guided ICT instruction and manipulative instruction. The information-guided ICT instruction included both presentation and guidance through contents by teacher. Subjects for the study were 40 fourth graders from two elementary classrooms in Chungpook province. The result showed that there was significant differences between pretest and posttest in student performance in both ICT and manipulative instructions and no significant difference between the first and second posttest. It shows that both ICT and manipulative instruction had positive effect on students performance and the effect lasted. The findings revealed no differences in student performance between the ICT and manipulative instruction and no differences in student performance between male and female students. Also there is no interaction effects by the two teaching methods and gender. Students revealed more interests in manipulative instruction than ICT instruction. Both instructions can be considered as an effective teaching method to teach fractions. Further researches are necessary to keep students interests in ICT instruction and to find study topics and process appropriate for manipulative instruction.