초록 close

본 연구는 지식생산공동체 접근을 적용한 교실 수업의 설계방안을 탐색하였다. 공동체 구성원들 간 노동의 효율적인 조정, 구성원들의 자기주도학습과정 촉진, 지식생산공동체에 대한 주인의식 촉진이라는 설계이슈를 중심으로 적합한 설계방안을 포함시킨 대학원수업을 실시하고, 각 설계방안의 효과를 사례연구를 통하여 검증하고자 하였다. 수업은 세 단계로 진행되었고, 웹기반 수업보조도구인 Construe와 웹보드 온라인 컨퍼런스 시스템이 함께 사용되었다. 인터뷰, 질문지, 공동체 데이터베이스에 축적된 자료, 관찰 저널 등을 포함한 다양한 종류의 양적 및 질적 자료들을 수집하였고, 그 분석결과 수업에 설계된 방안들이 부분적으로 교실기반 지식생산공동체형성에 긍정적으로 기여하는 것으로 나타났다. 수업 초기 교사에 의한 집중화된 통제기제에서 점차 분산화된 통제기제로의 전환은 공동체의 집단효율성을 높이는 데 긍정적으로 작용하였으며, 분류 및 조직화 절차는 학습자들의 자기주도학습과정을 촉진시켰고, 몇 몇 학생들은 시간이 경과하면서 수업 공동체에 대한 주인의식을 차츰 형성해 가는 것으로 나타났다. 마지막으로 수업에 참여한 학습자들이 겪은 어려움과 수업사례에서 출현한 이슈들을 요약하고, 지식생산공동체접근을 적용한 수업 설계를 위한 몇 가지 설계지침을 제시하였다.


This study focuses on investigating design issues associated with establishing a classroom-based Knowledge-Building Community(KBC). Three design issues for establishing a KBC were investigated: (1) How to coordinate the efforts of individuals effectively in building collective knowledge, (2) How to support self-directed, knowledge-creation processes of individuals, (3) How to facilitate students' ownership of a Knowledge-Building Community. Also, problems that students experienced as participants in a KBC were identified. Several instructional conditions(or interventions) for facilitating the formation of KBC embed in a graduate-level course, Altviews, and the Altviews course was implemented. The course had three main phases: Guided Reading Phase, Sort & Sequence Phase, On-line Research Group Phase. The course was supported by Construe, a type of groupware, and WebBoard conferencing system. A case study methods was used to address the research questions. The multiple sources of data were as follows: background survey, Learning Preference Assessment, reading records, article data sheets, interim reports, on-line discussions threads, researcher's journal, interviews, questionnaires, course reflection report, etc. The results of the data analysis showed that instructional strategies implemented in the Altviews course facilitated the formation of a Knowledge-Building Community although some interventions did not worked partially. Based on reflection about the Altviews course and the results of this study, several guidelines were suggested for designing a future Knowledge-Building Community approach course.